Thursday, June 2, 2016

Tips memutuskan susu badan

Assalamualaikum semua...

Hari ni Cik Ti nak cerita sikit mengenai cara-cara menghentikan susu badan, bagi anak yang telah mencapai umur 2 tahun dan keatas.

Ketiga-tiga orang anak Cik Ti menyusu badan, tetapi setiap kali nak ceraikan susu badan tu, dah tak ingat macam mana... pernah Cik Ti tanya sorang kawan, dan dia juga tak ingat... dan sekarang ada yang bertanya dekat Cik Ti, macamana cara Cik Ti putuskan susu bagi anak yang telah cukup umur 2 tahun..

Setiap Ibu semestinya mempunyai ada pengalaman yang berbeza daripada mula mengandung, melahirkan, menyusukan dan juga memutuskan susu badan daripada bayi comel kita.

Setiap kali nak berhentikan susu, selalunya ibu akan sedih, masa anak yang pertama dan kedua dulu, tak la terlalu sedih,  Cik Ti putuskan susu sebab terpaksa, masa tu mengandung.. tapi untuk anak yang ketiga ni, terpaksa putuskan susu sebab dia dah cukup umur 2 tahun...

Yang penting ibu dan bapa mesti kuat semangat, sabar dan banyakkan berdoa, kalau tak kuat, jarang la nampak keberkesanan tu... Sebab anak akan mula menangis, merajuk dan juga berjauhan dengan ibu buat sementara waktu. Ibu dan Bapa kena kuat semangat ya, In Sya Allah bayi kita akan faham.


Pengalaman putuskan susu dengan Uwais


Masa menyusukan Uwais adalah masa yang sangat membahagiakan. Boleh rasa kemesraan antara Cik Ti dengan Uwais. Sebab tu la Uwais manja sangat sampailah sekarang walaupun dah 4 tahun.

Masa Uwais berumur 1 tahun 3 bulan, Cik Ti disahkan mengandung lagi. Boleh ke menyusu masa mengandung lagi? Masa tu Cik Ti tahu yang Is takkan dapat nak menyusu badan lagi. Cik Ti pulak bukan jenis yang suka pam-pam susu. So, stock susu memang taka da la..

Tapi, Alhamdulillah, Uwais takde masalah langsung untuk bertukar susu.  Memang boleh je Uwais minum susu formula sebab sebelum ni pun, Uwais dah minum susu formula dan badan secara, Cuma tidak secara menyeluruh, terutama time nak tidur memang Uwais nak menyusu badan je.

Tapi setiap malam Cik Ti akan buatkan susu formula untuk Uwais, walaupun pada mula dia menolak, Cuma dalam masa 1 minggu sahaja, Uwais dah boleh terima susu formula dan berhenti susu badan.

Alhamdulilah memang lega, bila tak ada banyak masalah dalam mengberhentikan susu badan pada ketiga-tiga orang anak Cik Ti..

Cuma yang kecil ni ambil masa agak panjang sedikit, rasanya dalam 2 minggu ke 3 minggu baru Aimin berhenti susu badan sepenuhnya..

Cik Ti tulis panjang-panjang pun, takut juga korang malas nak baca kan.. so, Cik ti terus bagi tips-tips yang Cik Ti pakai untuk putuskan susu badan ni...


1. Beritahu anak kenapa kena berhenti

Terangkan dan cakap dengan anak, “Uwais dah besar, dah pandai minum susu dalam botol”. Cakaplah baik-baik dan layanlah kerenah anak kalau mereka meminta-minta nak susu.

Kebayakkan anak faham dan bersedia untuk berhenti menyusu. cuma, emosi dan perasaan mereka kena jaga supaya nanti anak tak buat hal.

2. Kurangkan dulu, jangan terus berhenti

Peringkat nak berhenti menyusu ni bergantung pada anak-anak itu sendiri, ada yang kejab dan ada yang agak lama. Jadi jangan terus berhenti tetapi kurangkan dulu pemberian susu badan dalam sekurang-kurangnya 2 bulan sebelum menghentikan terus penyusuan.

3. Pastikan anak kenyang makan sebelum menyusu

Sebelum anak kita menyusu, pastikan mereka dah kenyang makan. supaya tempoh penyusuan tidak lama.

4. Minta suami layan dan tidurkan anak 

Anak kita mesti nak menyusu sebelum tidur. Jadi, masa nie kita kena la minta tolong suami layan anak  dan tidurkan anak.  Nak tak nak kena la minum susu botol, sebab pertama anak tak nak maknya dan yang  kedua takut juga pada ayahnya.

Sebab itulah Cik Ti dah mention awal-awal tadi ibu dan bapa kena kuat semangat dan banyak bersabar.

5. Leka kan anak dengan permainan.

Bagi anak bermain pada waktu petang sehingga mereka letih, supaya anak dapat tidur lebih cepat dan tidak mencari susu sebelum tidur.

Cik Ti doakan, ibu-ibu semua berjaya dengan tips2 yang diberikan.. meamng sukar dan banyak rintangan, tapi In Sya allah, Cik Ti yakin Ibu-Ibu boleh melakukannya.

Untuk maklumat lanjuk Ibu boleh klik disni untuk mendapat lebih maklumat mengenai memutuskan susu badan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...